Starta byggföretag?

Har varit inne på att starta eget inom byggbranschen några gånger under den tid vi haft hantverkare i lägenheten. Mest av den anledningen att det verkar så svårt att få tag på vettiga, bra personer som sköter tider och utför det arbete de har sagt, med god kvalitet. Nu kanske jag kan få en medsyster i bolaget då Tzz är mitt i sin badrumsrenovering och har byggmöte med gubbarna, jagar material och läser in sig på teknisk fakta. Jag kan ser framför mig hur vi tar ett helhetsgrepp mot målgruppen innerstadslägenheter med renoveringsbehov och där kunderna vill ha både inrednings- och hantverkshjälp och som söker ett företag man kan lita på och känna sig trygg med.

Vi kommer bygga företaget på en basstyrka bestående av erfarna, lite äldre män (rådande könsfördelning inom hantverksyrket gör att jag skriver män, men hittar vi en kvinna som passar in så är det givetvis lika rätt) som ska fungera som handledare, byggledare och vara den tekniska expertisen. För att få dem lojala och engagerade kan eventuellt delägandeskap i firman vara aktuellt. Kring dessa erfarna män kommer vi ta in unga, nyexaminerade byggkillar och tjejer, handplockade av oss direkt från gymnasiet och vi kommer att erbjuda bra handledning i ett nytänkande, expansivt företag där noggrannhet, yrkesskicklighet och engagemang för kunden står i fokus. Vi kommer att bli kända bland studenterna på stans byggprogram och ryktet om de två kvinnliga headhunters som handplockar kommer spridas över stan. När vi sedan trippar in i högklackat och dräkt på skolan för att kolla betyg, NÄRVARO och hur bra de är på att passa tider och ha auditions med arbetsprover i form av borrning, målning och spackling samt klämma lite på deras muskler, kommer de stå på rad och säga "välj mig, välj mig".

Den förste jag ska rekrytera är Stasys, den äldre man med sju barn i Litauen som gjorde vårt badrum så jag måste väl lära mig litauiska för att kunna kommunicera med honom. Han ska få skyddsutrustning, drägliga arbetstider och större ansvar. Tzz - du har säkert någon du kan headhunta från ditt gäng också?

Själva ska vi åka runt och projektera hos kunderna, gå på inredningsmässor och uppdatera oss på material. Blogga projekt "före-efter" och komma med fika och uppmuntrande ord till vår personal.

NÄR ska vi dra igång? :)

Kommentarer
Postat av: Mia

Det låter som en fantastisk idé - på riktigt!!! Vi är så trötta på hantverkare (trots att vi bara bytt porslin i vårt badrum tog det flera månader från start till stopp eftersom de lyckades orsaka en läcka i lägenheten ovanför då det badrummet renoverades). INGEN jag känner är nöjd på sina hantverkare och ALLA undrar varför de aldrig kan jobba en hel dag på samma ställe, och inte komma en kvart då och då!! Gör det! Gör det! Men skapa en filial i Göteborg också, tack!!

2009-09-24 @ 09:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0