I taket lyser spottarna

Nu har vi fått belysning i badrummet! Dimrade (böjs det så?) spottar i badrumsdelen och två belysningar i bastun. Härligt att kunna tända ordentligt men det gör ju också att vissa skavanker syns. Har dock pli på grabbarna och satte igår upp rosa post-it-lappar överallt där jag tyckte att fogarna skulle snyggas till och idag har de fixat till detta samt LACKAT ektröskeln in till badrummet. Observera att jag använder mig av rätt term - lacka - istället för den felaktiga "oljat" som jag använde mig av vid genomgången med TU innan. Fick en genomgång av rätt begrepp av den forne träslöjdsmagistern!


Jag är bara lite fascinerad av hur svårt det verkar vara att göra saker korrekt och snyggt på en gång? Eluttagen sitter inte helt och hållet för hålen, spottarna sitter inte i liv med varandra och det har blivit en mindre än överenskommet. Suck! Det borde ju vara trist att hela tiden få korrigera slarv och missar? Eller kalkylerar man med att komma undan med en del och hoppas på det bästa? ALLA man pratar med har liknande historier att berätta och jag blir lite sugen på att ge mig in i byggbranschen och rekrytera helt vanliga, duktiga killar med lite brains som gör det de ska utan krusidull och som signalerar vad som fungerar och inte istället för att köra så det ryker och hoppas på det bästa. En liten firma som sätter kunden i fokus... kanske en inredningsarkitekt eller något liknande med känsla för detaljer i "det lilla" såsom placering av eluttag, lampor och liknande som kan ge kunderna förslag på praktiska och optimala lösningar för just deras boende.

I vårt fall hade det varit toppen med eluttags- och belysningsrådgivning för vi har en bastubelysning under lavarna som i stort sett blev lite överflödig då lavarna byggdes utan "mellanrum" och därför inte släpper igenom något ljus. Vi har ett uttag mitt på hallväggen som vi inte riktigt vet hur det hamnade där (bristande kommunikation/ritning från vår sida) och elledningar som behöver fräsas in i väggen.

Vi är dock lyckligt lottade som har familj och vänner som kommer med tips och råd och TU:s föräldrar kom med en riktigt bra idé och det var att dra ut ett eluttag på balkongen för belysning, juldekoration, elgrill och infravärmare. Detta fixade elkillarna igår och det känns riktigt bra!



Bastulampan i hörnet ska få en ribbad skärm i samma träslag som väggarna för att bli mer diskret.

Det som återstår på elfronten nu är justering av dimmer i bastun (det finns ingen dimmerfunktion trots att TU betalat extra för det) , installationen av 3-fas och aggregatet samt fixa till hålen som syns vid eluttagen.

Karolis ska bara ordna med silikon vid handfatet och toaletten samt LACKA tröskeln en gång till. Vi ska också enas om vissa oenigheter på Fredellsfakturorna och justera slutbetalningen efter vad vi kommer fram till. SEDAN är det klart och det är tur det för jag är trött, trött på detta just nu och behöver lägga energin på att komma in i nya jobbet istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0