Torsdag 26/2

Fortfarande sjuk :(
Tänkte faktiskt tanken att jag skulle vara ledig denna vecka och ha sportlov som "vanligt" men kunde inte riktigt motivera en ledighet som innebär att bara vara hemma (även om det kanske är just sådana ledigheter man behöver som mest) men nu verkar det bli så ändå fast på lite mer ofrivillig basis och inte så fullt energiskt som önskat. Jag är tack och lov inte helt borta i skallen utan orkar bläddra i en och annan broschyr mellan varven, rita lite i köksprogrammet och kolla på inredningsprogram på tv.

JA, TU - jag ska skriva att det också blir en och annan ledsam film som jag gråter till också!

Det mest krävande i veckan var annars vår utflykt till Fredells igår för att välja rätt fog för golvet. Vilken pärs det blir när man febrig ska klä sig varmt och knata runt i ett byggvaruhus. Men nöden har ingen lag och vi ville inte riskera att Karo valde fel färg ytterligare en gång så det var bara att bita i det sura äpplet. Vi hittade en grå färg från Lip som förhoppningsvis kommer smälta in bra i plattans färg.

       

Vi (eller rättare sagt TU) packade hela bilen full med byggskräp igen, bland annat de gamla garderobsdörrarna, lådan och hyllplanen från rivningen i köket samt ett gäng IKEA-kassar med söndersågade klinker och kakel och detta slängdes på en soptipp i Årsta. Vi mötte grannen under som nyligen renoverat sin lägenhet, likadan planlösning som vår och med samma hantverkare och han tittade frågande på TU när han kånkade på skräpet och undrade vad vi sysslade med. :) Han körde INTE bort sitt skräp själv! Försökte fotografera TU när han var in action med hivandet för dammet låg som en ridå runt hela anläggningen men det var för mörkt för min mobilkamera.

Måste ta mig tillbaks till Fredells i mer alert skick för det fanns mycket att titta på. Såg en jättefin klinkerplatta i grått som kan konkurrera med Golvabias Metropolitan till köket. För varför bestämma sig för en platta man gillar när man kan vela lite? ;)

Strategiskt placerat vid kassan på Fredells fanns en stor samling inredningstidningar och jag brukar väldigt sällan köpa tidskrifter men flera av dessa hade kökstemanummer och med tanke på mitt tillstånd som sjukling inhandlade jag en Elle interiör och en Kök och bad. Har nu lusläst dem på morgonen och fått en del tips.

På tal om tv och inredningsprogram så såg vi ett intressant program igår!
"Arga snickaren" .


Vad träffade vi kände oss när vi såg gårdagens avsnitt! Och vad mycket goda råd vi kunde ta till oss för kommande projekt!
 En av familjerna de var hos i programet skulle totalrenovera sitt hus och de hade börjat riva på precis alla ställen som var möjligt och inget rum var fredat. Arga snickaren blev arg på dem och sa att de måste driva ett projekt i taget och framför allt riva ett rum åt gången och inte lämna saker halvfärdiga för att gå vidare med nästa. Detta tog vi till oss och nu ska vi se till att bli klara med sovrummet (balkongrummet) så att vi kan flytta in alla möbler där när vi river köket. Vi behöver en fredad zon! Men det är lätt att ge sig på en annan ände för att man vill framåt...

Familjen i programmet hade också en pärm med urklipp, idéer och ritningar som var gigantisk och täckte allt från kök till trappor. Denna pärm känner vi också igen och arga snickaren tyckte att de lagt alldeles för mycket tid på att göra den iställt för att fokusera på ETT av projekten och på så sätt komma vidare. För mycket vel var hans budskap och där kände vi oss också träffade. Jag kan lätt lägga tid på att göra excelark med produkter jag gillar och prisjämförelser, klippa ur bilder i tidningar och sätta små post-it i kataloger där det finns något jag gillar. Det är en del av processen för mig och den kan jag inte vara utan, däremot kan jag lägga mindre energi på att fundera om det blir bra eller inte när jag väl bestämt mig för i de allra flesta fallen blir det det.

(Mamma och pappa - minns ni när jag målade köket i Gbg med en bruten vit som jag tyckte gick åt rosa och vägrade acceptera den och efter gråt och tandagnisslan handlade ny färg dagen efter?)

Nu ska jag göra excelark med vitvaror till köket :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej där vännen min. Tråkigt att läsa att du är sjuk, men fantastiskt trevligt att följa er renovering varje dag. Ibland missar jag en dag men då ser jag fram emot att få läsa två dagar i rad. Det är som när dom sänder sex and the city i repris med två avsnitt efter varandra. Men som tvåbarnsmor och med sin bästis långt borta tycker jag att klararenovering slår sex and the city med hästlängder just nu.

Krya på dig! Kram!

2009-02-26 @ 12:48:44
URL: http://klararenovering.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0