Tisdag

Idag var det dags för Balcona att byta våra fönster mot dörrar ut till balkongen och det är det mest högljudda jobbet under deras bygge. Detta i kombination med att Stasys (demolition man) skulle bila två långa diken för rör till golvbrunn i bastun och tvättgarderoben i det stenhårda betonggolvet á minst 3 timmars skakande i huset bådade för en underbar dag för eventuella hemmavarande grannar..




Utsikt från terrassen - de håller på och täcker grannens altan och mitt på soldäcket står balkongen och väntar.


Här är balkongen och jag lääääägtar tills den är på plats.




Så här ser det ut när de har tagit bort vårt gamla fönster och satt i dörren.

Dagens stora bakslag blev att vi fick bekräftat att ROT-avdrag inte gäller balkongbyggen. Jag utgick från att det skulle göra det då det är tillbyggnader samt att en person från skattemyndigheten stod hos Sverker på Plus och sa att altaner räknades. Men i bostadsrätter är det bara renoveringar som omfattas av det som hör till bostadsrättsinnehavarens underhållsskyldighet som faller under ROT-avdrag och fasader, fönsternas utsidor och balkonger hör till föreningen och därför kan vi bara dra av för ca 15% av arbetskostnaderna i balkongbygget. Det är så stor (liten!!) andel som är arbeten och snickerier med det som vi har rätt att göra avdrag för. Xmfsldrvhtrv nk (Det här ska föreställa ett fult ord men jag fick beröm av mamma för att jag inte använde fula ord eller svordomar på min blogg så jag fortsätter i denna goda anda.. )

Här är Stasys små myrstigar i golvet.. Jag vågar inte tänka på hur det måste ha låtit i huset när detta gjordes.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0