Onsdag - dramatik i form av mindre eldsvåda

Vilken morgon! Det börjar med att Stasys kommer kl 7:00 och börjar fixa borta i badrummet. Klockan 8 kommer två killar från Balcona och fortsätter arbetet med dörren. Jag är morgontrött och ligger kvar i sängen och drar mig när det ringer på dörren. Stiger inte upp för jag är rädd att det är någon granne som ska klaga på ljud. Det låter nämligen huuuur mycket som helst för någon kapar något med en tjutande ljud. Efter en stund ringer det på igen och jag tar mig upp för att öppna. Då är det Karo som kommer. Plötsligt skriker någon efter vatten och när jag tittar bort mot dörröppningen vid badrummet ser jag att det brinner bakom plasten och ut i vardagsrummet kommer rörmokarens sportlovslediga son och skriker att han behöver vatten för att det brinner. Jag får fatt i vattenkaraffen på diskbänken och springer in med den och ser att det är en flaska med något lättantändligt som brinner på golvet.

Vilken syn!
På provisoriska balkongen ligger två grabbar på knä och undrar vad det är som händer, sonen som ropar efter vatten och släcker elden, Stasys som springer runt bland alla grejor för att rädda undan verktygslådan från elden och på golvet i lilla garderoben ligger rörputte och kapar rör. Och mitt i allt står Karo och skrattar.. Det var då jag bestämde mig för att det var dags att gå till jobbet... En eldloppa hade helt enkelt stuckit iväg och träffat flaskan som börjat brinna. TACK OCH LOV ATT INGEN BLEV SKADAD! Det blev inga materiella skador heller då det bara var flaskan och det som rann ut från den som brann på betonggolvet.

Måste erkänna att en och annan tanke gick hemåt under förmiddagen. Det kändes bättre när TU rapporterade att lugnet var återställt på lunchen.

Här är en bild tagen direkt efter släckningsarbetet så det mörka som syns på golvet är vatten från min heroiska insats som brandman. Om bilderna varit grumliga innan har det berott på damm - nu är det rök :)

Stasys har varit grymt effektiv idag också och har reglat upp alla nya väggar och fått dit gipsskivorna så nu är det ett rum igen:



Nya badrumsväggen sett från sovrummet.


Rörmokaren har också fått lite gjort och här är fixturen till toaletten uppsatt. Gör lite reklam för Geberit här. (Måste kanske produktplacera lite mer om jag ska kunna leva på bloggen i framtiden :))

Spåren för rören som syntes på gårdagens bilder har Stasys fyllt med något grovkornigt klägg innan han gick hem för dagen.



På platsen där morgondagens drama utspelade sig syns nu inte ett spår av olyckan.

Vi har också haft ett byggmöte med Karo idag (VÄLDIGT viktigt att stämma av varje dag - det rekommenderar jag varmt) och vi har enats om att dörren in till sovrummet ska vara på samma plats som tidigare och så har takhöjden på bastun ventilerats muntligt. Vi var inställda på ett sänkt tak på 2.10 i bastun för det är vad TU har fått fram under sin research av bastubyggande men Karo var inställd på att köra full takhöjd. Frågan ska undersökas vidare imorgon innan beslut fattas.
Jag och TU har också, trots att blodsockernivån var nere på rött vid det laget, enats om att vi hoppar takdusch och nöjer oss med en flyttbart, löstagbart munstycke på stång och badkarsblandaren. Det är råd nummer två för dagen - se till att inte blodsockernivån sjunker när beslut ska fattas och byggmaterial införskaffas. Bidrar nämligen inte till trevlig stämning, konstruktiva beslut och krafttag vid bärande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0