Lördag 28/2 Bröllopsdag för A&M

Varma lyckönskningar till A och M som gifter sig i dag!

Vi blev kvar här i Sthlm, tyvärr, då jag fortfarande är sjuk så projekt riva köket har fortgått idag och TU har gjort ett fantastiskt jobb medan jag tjurade för att jag tycker det är så himla trist att missa bröllopet. Jag hade dock gått till historien som kusinen som hostade sönder bröllopsfilmen om jag hade gett mig iväg ända till Småland.

En utflykt till soptippen i Årsta och Fredells blev dagens happening för min del. Behövde lämna vardagsrummet ett tag och betalade priset av en dutt eftermiddagsfeber för denna eskapad ,men det var det värt för att se något annat än nedanstående utsikt ett tag.





Inte så konstigt att jag ville se något annat än detta efter fem dagar i soffan?


Vår ögonsten Lennart tjänade sitt syfte som skräpkörningsbil och packades återigen full med IKEA-kassar med skräp. Den här gången resterna från rivningen i köket. Där finns nu ingenting kvar av den träram som fönstret mellan köket och matrummet satt fäst i och inte heller av väggen mot köksön. TU har städat bort allt damm och nu kan vi lättare få en uppfattning om möjliga planlösningar för köket och kylskåp och köksö är flyttbart så man enkelt kan provmöblera.

      


Här är TU in action med kastandet..




Här är sista vilan för de gamla köksväggarna.

   
Ett av dagens mål med Fredellsbesöket var att köpa en spolknapp till den vägghängda toaletten. Vi gillade inte den vita standardknappen i plast som fanns på lager utan valde mellan denna vita med två runda ringar och den andra modellen fast inte i svart utan i ljust glas med metallicknappar. Båda var beställningsvara och hade leverenstid på tre veckor och vår toa är redo för användning på måndag så vi försökte snacka till oss skyltexemplaret av den vita med ringarna då den var hälften så dyr som den i glas (men ändå dyyyr). Det fanns två av denna så vi tyckte att vi kunde få med oss en sådan hem men det gick de inte med på. Däremot fick vi gå med till en "gott och blandat-hylla" där det kunde finnas lite av varje. Där hittade vi den dyyyyra knappen i glas och TU drog genast igång prutandet "då detta är ett exemplar som bara ligger och skräpar här". Det slutade med att vi fick den 500 kr billigare och då var det fortfarande sjukt dyrt för en SPOLKNAPP. Vet inte vad som flög i oss men vi ville ha den! STÖRT! NU kan vi skilja på ettan och tvåan och om ettusentvåhundra spolningar är vi nere i en krona styck... :) Använd den med aktning när ni är hos oss i fortsättningen!

Tog några inspirationbilder till fondvägg i kök och sovrum också. Den bladiga tapeten är i sammet och har en brun botten. Kunde kanske bli cool i sovrummet? Fast vi har en annan idé för detta rum som jag kommer presentera mer en annan dag..
    

När vi kom hem hade hantverkarkille börjat lägga mosaiken i tvättskrubben. Det är inte fogat än så man ser inte hur det kommer bli riktigt än. Och väggarna ska målas med vanlig våtrumsfärg i väntan på vidare projekt med denna skrubb.




Och han har skruvat upp vårt tvättställ! Vi letade länge efter ett som inte är så djupt och detta är bara 40 cm. Kommoden kunde varit högre så vi funderar på att beställa/låta tillverka en egen variant som passar våra önskemål lite längre fram. Över tvättstället skulle spegeln ha suttit inkaklad idag om det inte var för att den visade sig ha fel mått när den skulle sättas upp. Bara att slipa om på måndag...


Och badkaret är på plats fast utan front än så länge. 

Jag hittade också en fin platta till blivande köksgolvet på Fredells som vi tog med fyra provplattor hem av. Vi vill egentligen ha den avlånga mörka plattan på bilden för den är snyggast alla kategorier hittills, men aningen dyr och den grå är måtten 45*45 och säljs nu billigt då emballaget runt en stor sändning är fuktskadat. Inget fel på plattorna alltså utan bara kartongerna. Den lite mindre mörka är en riktig granitsten och den får vi till ett bra pris. Gillar den inte så mycket..

Vad luddig jag är med priserna! Metropolitan, den vi gillar bäst, kostar 749 kr /kvm, den grå fyrkantiga kostar 269 kr/kvm och graniten kostar ca 375 kr kvm. Vi behöver ca 22 kvm. 


Här syns alla tre varianterna ganska bra och kommentarer, tyckande och smak mottages gärna! Vi kommer lotta ut en helg med köksinredningsskruvande hemma hos oss bland er som lämnar ett bidrag till vårt vel. :)

Jag vill ha den dyraste! Och TU också! Så kommentarer som väger åt det hållet ligger bra till.. ;)

Kommentarer
Postat av: Stina

Angående val av plattor...nog för att jag är smålänning men en sån renovering som ni gör, gör man inte så ofta och då brukar jag resonera att då får det kosta annars kommer man kanske ändå ångra sig...



....och enligt mitt tycke så är spolknappen ni valde MKT snyggare än den med runda knappar. Helt klart värt de extra hundralapparna.

2009-02-28 @ 22:16:32
Postat av: Stina

Vad gäller utlottningen, (för jag inser ju att jag ligger bra till i den ;-) eller....) så hoppas jag ju på att det där skruvandet redan är klart när jag kommer upp om några veckor.



och angående dyrt, så är det ju bara pengar och det tjänar man ju nya....

2009-02-28 @ 22:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0