Köksplaneringsstopp på väg till Sälen

Är det någon annan som skulle gjort som vi? Lyckades komma iväg från Sthlm redan 15:30 på skärtorsdagen på väg till Sälen. Fem-sex timmars körning så det var skönt att vi inte blev allt för sena i starten. TU vill dock göra ett stop på Kvikk i Barkaby och spana in kök på vägen.

Vi gillar när luckorna är inbyggda och här var det snyggt gjort med spotlights i överkanten.

De hade kampanj på den diskmaskinen vi vill ha! Fisher &Paykel med utdragslådor. Tyvärr var det den lilla modellen. Vi vill ha den stora med en låda till för disk. Kostar ca 16 000 kr så det vore bra om vi kunde hitta den på kampanj någonstans.

TU testar den breeeeda lådan hos Kvikk. En meter och klarar 50 kg enligt försäljaren. Vi gillar den här rostfria bänken och jag vill att den ska ha en hög kant samt en list som går upp mot väggen och bilden nedan visar en ganska hög kant som vi tyckte var snygg. Om vi sätter trägolv som fondvägg, vilket vi är inne på, så skulle en sådan här rostfri kant vara ett alternativ till glasskiva som stänkskydd.



Detta lilla stopp tog bara tjugo minuter så än så länge var vårt tidsschema okej. TU - och med betoning på TU- ville göra ett stopp till på det nyöppnade, stora IKEA-varuhuset i Uppsala. Jag gav med mig trots att jag visste att gå rakt igenom varuhuset tar 17 minuter. Det slutade med att vi var där i ca två timmar och kom ut till den överlastade bilen (större delen av bagaget togs upp av spisen och så var det all övrig packning) med en soffa, en långbänk och två stolar till nya balkongen! Fyra stora kartonger som skulle tryckas in i den redan fullkökade bilen för att transporteras fram och tillbaka till Sälen. Det är det här jag syftar på när jag undrar hur många andra som skulle gjort som vi?
  

Inte nog med att vi hittade balkongmöbler, det blev även två hyllor samt en lampa till sovrummet.
 
Tänkte ha varsin sådan här hylla på respektive sida om sängen för böcker och wake-up-light-lampan. Till taket blir den här lampan, "Knappa" bra så länge, tills vi har tid att leta efter något annat. Eller så blir det den helt enkelt. Den är omonterad så jag funderar på att ta in den i lägenheten här i Sälen och försöka få ihop den nu under minisemestern när man har tid för projekt "sätta-ihop-ikea-varor".

Vi hittade en del intressanta kökslösningar också och här är en bubblar för oss. Ett U-format kök.TU är dock linslus och ska vara med på ett hörn.

Den här lösningen kan fungera om vi kortar ner köksödelen med 30 cm. Vi ska provrita denna lösning i ritningsprogrammet i helgen och se om det passar med våra mått. (Och då menar jag själva lösningen - inte med luckorna på bilden)
 

Här är en köksmiljö med den luckor vi funderar på, Abstrakt vit, fast med för stora handtag för vår smak. Den avlånga induktionshäll jag vill ha finns också med och i köksön vilket är ett av förslagen vi har.
Eventuell kommer vi blanda dessa vita luckor med mörkt trä som på bilden nedan:

Inte nog med att det är svårt att välja luckor, det är också knepigt att veta vilken storlek man ska ha på ex överskåpen. Breda, avlånga, höga, stora, dubbla rader, inga skåp alls? De här tyckte jag var fina..




Och sedan är det belysningsfrågan.. Nedsänkt tak med spottar eller fullhöjd med lampor? De här tycker jag är ganska coola och framför allt prisvärda. Lösa spottar på glas från IKEA. Skulle kunna vara ett alternativ till nedsänkt tak.


Det här är bara en bråkdel av alla de bilder vi tog under vårt tvåtimmarsstopp och jag kan verkligen rekommendera skärtorsdag kväll på IKEA för er som inte vill trängas med andra. Lugnt och skönt! Vi hade verkligen en supertrevlig stund där och det gjorde inte så mycket att vi därmed försenade ankomsten till Tandådalen något. Det var det värt!




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0