Om man inte ser upp..

.. så hamnar diskhon på fel plats! Glöm det där med att vi vill ha råd om var diskhon i köksön ska placeras eller om bänkskivan ska sticka ut eller inte! Derek kom strax efter lunch och jag tog vägen via Hemköp för att köpa kaffe, socker och kakor till honom och under den lilla stund som han hinner hem före mig har han hunnit ta upp ett hål i köksöns bänksskiva för den lilla diskhon. På FEL plats! Han hörde oss resonera om detta igår och när diskhon stod placerad på köksön utgick han från att det var där den skulle sitta. Så nu slipper jag och TU vela - det blev som det blev!

Så här hade vi lämnat diskhon igår och det tolkade Derek som den slutliga placeringen - AAAAAHHHH! "Vill du säga dumma polack nu som inte fattar någonting" var hans kommentar men han kände sig nog lite dum. TU som kom hem någon minut senare tröstade honom med "hon blir glad igen när jag har kramat henne lite" och utbrast klämkäckt att "vi gör som vi tänkt nästa gång vi renoverar köket". På samma gång som jag blir ledsen och frustrerad när det blir så här så finns det ändå en lättnad i det hela att slippa fatta beslutet VAR man ska placera något. Med tanke på att bänkskivan är vit och högglansig så måste vi nog ändå byta den inom några år...

Så här blev det. Helt okej ändå och jag har redan förslag på lösningar under den utskjutande delen: handdukshängare, hyllplan, flaskställ eller helt enkelt som den är och skaffa en barpall till.

Det blir 20 cm som sticker ut utanför ön (bra enligt Derek för då kan man sitta med barstol även på hörnet) och diskhon är inte centrerad i underskåpet utan till höger, nästan i mitten av köksön. Det är nog det som svider mest för jag hade tänkt att det skulle vara en relativt stor yta fri för dukning och avställningsyta från ugnen. 

Vi monterade barpallarna igår för att få en känsla för om de passar eller inte. Sitsen ser ut som en gammal traktorsadel alternativt ett simmande rocka. De är dock bekväma och jag känner redan nu att köksön kommer bli mitt nya tillhåll. TV, kylskåp, bra arbetsbänk - kan det bli bättre? Att TV- och eluttaget har hamnat för långt åt ena sidan vid köksön och därför inte kommer få den funktion vi tänkt är en annan miss vi får leva med och i det här fallet var det klantbyggarna som inte kunde läsa ritningar. Man lär så länge man lever och till nästa gång (det känns i och för sig inte så aktuellt med en nästa gång med totalrenovering av lägenhet/hus) vet vi hur det ska vara och INTE vara.



Diskmaskinen är monterad och fungerar enligt TU. Det ser man på den laseraktiga, röda pricken på golvet. När den lyser är maskinen på. Det kommer numera vatten ur kranarna också efter lite möda och stort besvär. TU fick fortsätta sin PRAO som rörmokarassistent och åka till en rörbutik och köpa kopplingar och efter tre vändor kom han äntligen tillbaka med rätt sort..

Under tiden TU botaniserade bland muttrar och rör fick jag assistera Derek med monteringen av diverse andra vattenledningar. Klantskallarna som var i köket i första vändan hade dragit ledningar på ett märkligt sätt så Derek var lite osäker på vilken som var kall och varm och normalt sett var det alltid det ena (minns inte vilket - så läraktig är jag) till vänster och för att testa detta i kökshon kröp han ner i skåpet vid stora diskhon och blåste i ledningen och så fick jag stå i andra änden och känna i vilket av rören det kom luft. I fel såklart! Inte hade de följt standard med höger/vänster/kallt och varmt men vem är förvånad?
Det var inga problem att justera tydligen och en stund senare kom det vatten ur kranen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0