5 timmar (!) på IKEA idag!

Jag skojar inte - vi har varit på IKEA i 5 timmar idag! Inte direkt den mysdag jag hade tänkt mig dock. Jag skulle strosa runt och dra i alla lådor, spana in bra lösningar för skåpsinredning och hinna kolla in alla andra avdelningar. Yeah right!

Det började med att jag skulle lösa in det "kvitto" vi fick när vi beställde köket som berättigade oss till 5000 kr att handla inredning för. På kvittot stod det att man skulle lösa i det på Byten&Återköp senaste 3 månader efter leverens och det är det precis nu så jag var lite nervös att det skulle strula men IKEA är ju alltid så flexibla. När jag efter 45 minuters köande äntligen kommer fram på Byten&Återköp (såå segt att det alltid ska ta sådan tid där) säger killen i kassan att jag måste ha med mig fraktsedlarna från leverensen, annars betalar han inte ut ett enda öre.

Gissa om jag blev knäckt och paff och alldeles matt. Frågade om han skämtade med mig och förklarade att fraktsedlarna legat med i högen av kartonger, fått sin beskärda del av smuts och damm vid ombyggnationen och försvunnit vid någon av byggarnas rensningar. Inga fraktsedlar - inga pengar var svaret jag fick. Jag bara gick och på vägen började jag så klart lipa, trött och sliten som jag är, dels av alla motgångar med renoveringen men också efter gårdagens sena bröllop. Försökte tänka klart och samla mig men lipade mest hela tiden så det var ett söndergråtet litet vrak mitt i ett psykbryt som TU hittade på köksavdelningen. Vi gjorde ett försök med den personal som ritade kök också men de hänvisade till Byten&Återköp igen och TU, min fantastiske räddare och ängel tog tag i situationen och gick ner för att köa igen. Fyrtio nummer i kö och en timme senare kom han tillbaka med ett presentkort på hela summan!!

Han hade haft världens tur (och lite skicklighet) och sprungit på en av dem som jobbar för IKEAS hemleverensbolag som körde hem vårt kök och denna snälla tjej letade efter vår fraktsedel i datorn i 20 minuter och lyckades tillslut hitta den. Hon hjälpte även till att få denna kopia godkänd av Byten&Återköp "som faktiskt inte brukar göra så här" i vanliga fall. All heder åt TU för att han orkade driva detta när jag själv var ett vrak! 5000 kr är ändå en hel del..

Nu när vi hade våra pengar att shoppa loss för väntade nästa kö - den till köksplaneringsavdelningen. Vi behövde hjälp att tolka den ritning som gjordes i samband med inköpet för vi minns inte hur vi bestämde en del av skåpsinredningen och det finns skåp och lådor kvar hemma som hantverkarna inte vet hur de ska montera. Än en gång blev vi imponerade av kompetensen hos dessa köksritare för den trevliga tjejen tog vår lista och ritade in exakt vad vi skulle köpa för gångjärn, socklar, lådor och inredning för att få det precis som vi tänkt och önskat.

Därefter var det dags för mat innan vi skulle starta det sega jobbet att plocka på oss alla prylar. Med fasa insåg vi att vi nog skulle tvingas höra den där stängningstrudelutten som vi är så trötta på! Klockan 20.21 checkade vi ut från varuhuset! Då hade vi med oss en massa lådor, återvinningshinkar, hyllplan, gångjärn, sockelben och tre stora täckskivor som TU lyckades hitta på fyndavdelningen i sista minuten. Vi har några täckskivor kvar hemma men det kommer gå åt till resterande hyllbyggen mm och TU hittade tre, minimalt skadade för 79 kr styck istället för 750 kr styck. Gör oss ingenting för de ska ändå kapas och användas som bänksskiva/sittunderlag på soffdelen och då sågas det skadade bort.

Så efter mycket möda och stort besvär blev det ändå en inköpsmässigt lyckad dag! Nu ska bara allt skruvas ihop och monteras...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0