Söndag 1/3

Idag har solen lyst över ett vintrigt Stockholm och jag och TU har suttit i vårt avskalade kök och tittat på Vasaloppet och diskuterat våra framtida planer med lägenheten. Nu ska det sista med badrummet och balkongen sys ihop i veckan och det börjar bli dags att bestämma hur vi vill att slutfinnishen på väggarna i hall och sovrum ska bli. Sovrummet målades så förtjänstfullt av TG och mig i somras men det syns en och annan tapetskarv i kombination med att det blivit några skador och fläckar i samband med renoveringen så vi vill spackla och måla om när det ändå är skyddspapp på golvet.

På långväggen där vi kommer ha sängens huvudgavel vill jag/vi göra en fondvägg med liggande plank som laseras mörkt ungefär som på bilden nedan.

Alternativt en fondvägg men det lutar åt en plankvägg. Tror det skulle kunna bli bra som kontrast mot allt det vita.

Jag har mätt upp sovrummet och hallen idag och gjort en ritning av detta något konstigt formade rum som nu kommer vara öppet utan dörr då vi valt att inte sätta tillbaks en sådan. Ljusinsläppet är grymt i hallen och man ser tydligt skillnaden redan när man kommer innanför ytterdörren för det lyser så ljust och fint från hallen utanför badrummet.
Gjorde ritningen i IKEA:s program och testade att möblera sovrummet nu när det är 80 cm mindre avlångt än tidigare. Det verkar som vi får in våra Malmbyråer och en 160 cm säng utan problem om vi skulle vilja det. Vi måste bara komma på en snygg lösning med sänggavel, sängbord och förvaring av vår wake-up-light. Det är en lampa som långsamt tänder sig på morgonen för att man ska vakna behagligt. för dem som inte vet vad en wake up light är. Man kan också välja olika ljud, bland annat vågskvalp eller grodor som kväker i ett träsk - allt för ett mjukt och fint uppvaknande. Eller så ställer man in radion och vaknar till musik. I går morse vaknade jag kl 7:00 av Greased lightning och det uppskattade jag INTE kan jag meddela. Klämkäck musik så tidigt på lördag morgon - nej tack! Ett tag fick vi bara in p4 (tror jag att det var) för antennen var borta och då var det finska nyheter vi vaknade upp till varje morgon.


Vi måste dock komma på en bra möbleringslösning för denna manick och mina böcker.

Var tvungen att städa lite runt balkongdörren för de ska måla där imorgon och den nye killen är inte lika duktig på att avsluta dagen med städning som Stasys. Det kan inte vara en massa byggdamm när de ska måla och hela hörnet var fullt med söndersågade kakelplattor som jag har flyttat på.


Annars har det varit en lugn eftermiddag och jag vågade mig på en promenad i det fina vädret med TU. Släpade oss i sakta mak utmed Norr Mälarstrand och njöt av solljuset.



Vi gjorde också ett inspirationsbesök på Clarion Sign och tog hissen upp till deras takterass med utomhuspool.
 


Grym pool och grym utsikt! Vi har precis varit nere hos ordföranden i föreningen och presenterat en ritning på en sådan här uppvärmd pool till takterassen hos oss och i maj kommer den stå klar.... Vadå, feberhallucinationer?! Jag?! ;)

 

Nu ska vi tydligen tömma högskåpen i köket och ta loss dem från golvet så att vi kan provmöblera så jag måste assistera min handyman med detta. Trevlig söndagkväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0