Torsdag

Det kändes lite konstigt att komma hem idag och INTE träffa Stasys. Jag gjorde ärenden efter jobbet och kom inte hem förrän 20:00 och då hade han gått för dagen. Har vant mig vid att han är här när jag går upp på morgonen och när jag kommer hem. Har varit och handlat nytt fikabröd till honom för nu har det gått åt två påsar av bullarna jag fick av mamma (TACK mamma) och det börjar bli dags för lite variation så jag köpte havrebrownies och kardemummaskorpor. Jag är lite orolig att han inte får i sig något på dagarna mer än sitt pulverkaffe. Funderar på att ge honom lunch på lördag när jag ändå är hemma och lagar till mig själv.


Här har Stasys eller Karo skrivit något på litauiska (heter det så?) på gipsskivan. Någon som kan tyda? Vår språkförbistring börjar lätta något nu när vi konstaterat att vi alla talar knacklig tyska. Får dock inget flyt i detta språk alls då jag inte använt det sedan gymnasiet och då var det inte direkt badrums-, snickeri- och VVS-vokabulär tyskboken innehöll. Men viss basic information som ex mått kan vi numera konversera kring.

Idag har Stasys fixat klart innerväggarna inför kaklingen, flyttat ut toaletten så att den livar med en utbyggnad som finns i rummet och höjt rörens utlopp för badkarsblandaren. Vi var inte nöjda med den höjd som rörmokaren hade satt dem på från början då vi mestadels kommer stå och duscha istället för att bada och det kändes som blandaren satt för långt ner. TU sa till Stasys att vi ville ha littauisk standard och då sken han upp:) Han har också börjat regla för innertak i både badrum och bastu.

Min första tanke när jag kom in i badrummet ikväll var att det hänt så mycket men nu när jag räknar upp det som är gjort så är det ju en hel del. Dessutom märkte man ju större skillnader när det revs och byggdes upp än nu när de börjar komma in på finliret i tätning och sånt där man anlitar hantverkare för att pyssla med som inte syns.



Man ser rören sticka ut på väggen och nu sitter de på 80 cm höjd istället (tror jag för TU har roddat med detta tillsammans med Stasys så jag vet inte var det slutade till sist).

 
Taket till bastun är sänkt lite lägre än övriga taket enligt TU:s bastutaksefterforskning. Vi tejpade upp bilden till höger här ovan på väggen för att de skulle se hur vi menade. Karo tyckte att det skulle vara glas ända upp till den fulla takhöjden men för uppvärmningens skull är det bättre att ha lägre i tak. Dessutom skärmar det av bastun från rummet i övrigt och blir en egen liten del.


Här är de tillfixade väggarna samt reglar för undertak på plats.



TU har byggt ett litet berg i hallen av alla klinker- och kakelkartonger, toaletten och badkaret. Inte konstigt att Balconakillarna muttrar lite att det är trångt och svårframkommet hos oss :)


Badkaret har TU kånkat upp själv nu i eftermiddag. TACK, gubben för att du fixar och ordnar så bra!
NÄR kan jag bada??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0