Crash, boom bang

Säg den lycka som varar i vårt renoveringsprojekt! Vi som var så glada när vi satt i bastun och kunde bocka av ännu en grej på listan som klar möttes på kvällen av en syn vi helst vill glömma. TU öppnar dörren och går in i hallen och på golvet ligger sockerskålen från min finservis i skärvor. Han tittar in i köket och vänder sig mot mig i dörren och säger " ta det lugnt nu, men överskåpen har rasat". Minns vägen bort till köket och den syn som mötte mig som i slowmotion.

Hela överskåpspartiet bestående av sex skåp har rasat ner på diskbänken och blandaren och sedan vält ner på golvet och innehållet i skåpen - allt porslin och glas vi äger och har inklusive en finservis från Rörstrand och Bing & Gröndahl som jag fått som samlarobjekt av släkt och familj sedan jag var liten och som nu inte längre tillverkas ligger i skärvor på golvet. Av alla glas, måste varit uppåt en 60 stycken, finns det bara ett snapsglas kvar som är helt.

De blå tallrikarna från Höganäs klarade sig inte heller så bra och där finns det någon enstaka assiett kvar. Fuxan - det där du skrev om träslev och jordgolv är inte så långt från sanningen längre.

Hur gick det här till? Vi vet inte men antagligen har inte skruvarna varit tillräckligt bra för väggen som är ganska porös och så har det släppt och dragit med sig träpanel och allt ner i fallet. Haverikommissionen gissar det iallafall..

Blandaren har fått en ny intressant böjning..

.. och diskhon har fått en rejäl smäll som lämnat ett märke och gjort den krokig i hörnet.

Den ena hyllan har lossat från de andra och dragit med sig en del luckor som stod för montering på golvet med i fallet. Inget av de skåp eller luckor som satt på väggen har klarat sig och gångjärnen och hyllplanen är också förstörda. Vissa av underskåpens fronter har också fått sig en känga och behöver bytas.


Vi var båda helt väck i morse efter en orolig natt. Vaknade flera gånger och tänkte att jag drömt allt.. Tack och lov kom TU:s föräldrar och hjälpte oss att tänka klart och vi ringde försäkringsbolaget som vid första samtalet meddelade att den otursförsäkring vi har bara gäller lösöre och efter några om och men skickade de en besiktningsman för att kolla in raset och värdera lösöret. Tillsammans gick vi igenom innehållet i skåpen, fotograderade och gjorde listor på vad som gått sönder. Hur lätt är det att stå där och urskilja vad som är vad i denna gigantiska hög med glasskärvor när man samtidigt är chockad och skärrad? Vi fick hjälp att städa upp allt och det blev inga större mängder som hamnade i högen oförstört.

Av det som syns på bilden är det stora glaset helt och den stora skålen samt assietten i förgrunden. Och så tomten så klart! Eller vikingen som han egentligen föreställer. Det är en tung, FUL glasstaty som TU har fått som liten på Rejmyre glasbruk och som jag muttrat över varje gång jag har packat ner honom i flyttkartonger. Opraktisk är han och fyller ingen funktion. Tror ni han har gått sönder?! INTE!!! En liten lättare fraktur på ena armbågen, i övrigt oskadd och står stolt med sitt armborst mitt i allt kaos.

Lovar att det var tyngden från hans kompakta kroppshydda som sänkte skåpen!!

Resterna av en karaff, örat från en av Starbuckskopparna, botten på några dricksglas och en tillknöcklad fot till ett kakfat. Kakfatet minns jag så väl när jag fick.. det var av Tzz och BD när ni hjälpte mig att flytta in i bunkern i Gamla stan när jag för första gången flyttade till Sthlm för drygt två år sedan. Du, Tzz, hade dukat så fint när vi var klara med kex och godsaker på fatet... Usch, nu blir jag tjock i halsen när jag tänker på det. Man märker tydligt när sånt här händer att det inte alltid är de mest värdefulla sakerna man har mest affektion till och sörjer mest.

Även om många av fintallrikarna är hela så har de naggats i kanten.



Efter dokumentation slängdes alla skärvor men jag har sparat en del av finporslinets bitar för att göra något konstverk av dem sedan. Operahuset i Göteborg har ju porslinsskärvor från Ostindiefararen i taket så något sådant kan vi också ha som minne av detta. En tankeställare att materiella saker bara är just materiella och att det viktigaste är att ingen kommit till skada.

Mitt i allt är det ändå befriande att inte äga så mycket. Nu kan vi välja ut ett nytt porslin och glas köper vi på IKEA för vårt tillgodokvitto och så slipper man hela den här biten med affektion och att man måste vara så rädd om det.
Hela processen med att sortera alla våra udda glas är nu borta! Nu finns det ett ölglas och ett snapsglas samt ett gäng plastmuggar som klarade sig och de kommer vi långt på som ändå ätit på papptallrikar i snart ett halvår. Dessutom - TU hade inte plockat in diskmaskinen så vi har fyra hela tallrikar där också samt några dricksglas.

Våra tänka-positivt-argument är:
* Vi kunde stått kvar vid spisen när det hände och fått skåpen över oss
* Blandaren hade kunnat slås av helt och börjat läcka vatten
* Tack vare ett hyllplan som stod slarvigt lutat mot kylskåpsskåpens vägg klarade sig hela den delen
* Induktionshäll och fläkt är oskadda

Dessutom gick försäkringsbolaget med på att räkna diskhon och blandaren som lösöre så de kan vi ersätta. Skåpen och bänkskivorna samt arbetskostnaden för att återställa allt får vi stå för själva. Rent krasst kan vi strunta i överskåp nu för vi har ändå inget att stoppa i dem.

Det som suger fett är att min servis är oersättlig och har ett affektionsvärde, det är mycket pengar som gått i kras generellt, ENERGIN och TIDEN det tar från oss som redan är trötta och slitna av segdragen köksrenovering, känslan av misslyckande hos oss som hela tiden är så olycksdrabbade..


Kommentarer
Postat av: Stina

Jag finner inga ord!!!! Inga som passar att skriva ut i alla fall, om det nu är några minderåriga som läser den här bloggen.....



Min andra tanke som slog mig (den första var ett fullständigt chockat: HERREGUD!!!!) var: vilken tur att varken du eller TU var hemma och stod i köket!



Jag är evigt tacksam att ni alltid är på vift någonstans, så att ni inte var hemma då detta hände.



Kram på dig, älskade du!

2009-08-31 @ 20:57:54
Postat av: Niklas

Aj Aj Aj - lider med er! Bra att ni försöker se det positiva i det hela.

"Ta-hand-om-kaoset-och-er-själva-kramar" från oss i Piteå.

2009-09-01 @ 07:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0