Återställande


Så var skåpen på plats igen.. iallafall översta raden. TU är på IKEA ikväll och kompletteringshandlar nya stommar och fronter för att ställa alla överskåp till rätta imorgon.


Den stora frågan är nu så klart om de skruvas fast ordentligt så att det här ALDRIG händer igen.. Jag vet inte om jag kommer våga ställa något i dem oavsett men de sitter nu med fasadplugg och skruv som är grövre och längre än dem som rasade. (Jag la en penna bredvid för att man ska få en känsla för storleken). Skåpen är också fästa med extra skruv i nederkanten. Ska prova att hänga i skåpen innan vi byter bänkskivan och iförd hjälm och armbågsskydd för att testa hållfastheten.


Det finns inte en enda front som har klarat raset och förmodligen är alla gångjärn sneda och odugliga.


Bänkskivan verkar vi inte få ut på försäkringen och jag funderar på att byta ut den del som är sprucken inklusive diskhon mot en hel diskbänk på 120-140 cm istället för då behöver vi bara komplettera med diskbänken och kapa den befintliga bänkskivan istället. Blir det bra? Ganska praktiskt att ha en stor diskbänksyta och jag ville ju har en diskbänk helt i rostfritt från början så det här blir ju en mellanvariant - ofrivillig sådan.


Man kanske kan bocka ut det buckliga hörnet och sälja diskhon "i befintligt skick" dvs med smärre skönhetsfel?


Något positivt - socklarna och soffbänken är klara och där vågar jag absolut packa in saker. De kommer ju inte ha så lång fallsträcka om det brakar.. TU meddelade nyss att han hittat en lämplig bänkskiva på IKEA:s fyndavdelning som vi ska ha ovanpå skåpen. Sedan blir det en ganska tjock madrass med något coolt tyg också! Måste ju fortsätta våra planer nu! Inte låta några rasade skåp och trasiga tallrikar sätta käppar i hjulet! (Så låter det nu och om en timme sitter jag med skärvorna igen och lipar i något hörn ;))

Och gissa om det kommer bli en gubbe som står med uppsträckta armar och balanserar skåpen på väggen vid diskbänken?!

Det blir perfekt för en eller två gubbar att balansera skåpen. Men nu räcker det med "autentiska" fall för mina gubbar. Resten vill jag ska vara sociala figurer som bara dekorerar utan att syfta på något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0