På Klara Norrafronten intet nytt

Det händer inte så mycket på renoveringsfronten just nu, eller rättare sagt, det står helt stilla och detta på grund av att fallet vid badkaret inte är helt optimalt och ska göras om. I helgen var en kompis till TU har som snart är färdigutbildad besiktningsman och han hjälpte oss att gå igenom badrummet inför kommande möte med hantverkarna. Det var efter denna genomgång vi bestämde oss för att ta en paus i bloggandet för övrigt då vi båda kände oss lite uppgivna och tillfälligt utan energi. Vi börjar dock återhämta oss och har insett att vi lär oss MASSOR av detta och vi delar gärna med oss av erfarenheterna.
Hantverkarna har låsts ute tillfälligt medan vi fortbildar oss inom ventilation och tätskiktsvetenskap. Vi kan snart rabbla regelverket a la Byggkeramikrådet (BKR) utantill efter lusläsning av deras skrift med branschregler samt långt telefonsamtal med BKR-rådgivare. Väck oss mitt i natten och vi rabblar tätskiktsreglerna som ett rinnande vattenläckage (!).

 
BKR:s branschregler
Denna broschyr är en vägledning för hur våtutrymmen ska byggas om man använder sig av kakel och klinker. För plastmattor finns en annan organisation, GVK, och de har också regler man kan bygga efter.

Vi vill ha ett badrum med garanti och Karo är enligt egen utsago utbildad av BKR för att kunna tillhandahålla sådan garanti. Hur kan det då bli fel?! Hur svårt kan det vara att få till ett korrekt fall? Det är ju hela grejen med våtrum?!

Jag frågade rådgivaren på BKR om det är möjligt att laga en enskild del av ett golv utan att bryta tätskiktet och han får denna fråga VARJE dag och på min undran hur svårt det kan vara att få till ett korrekt fall svarade han att det händer tyvärr ofta att det blir fel och vanligaste orsaken är tidspress i kombination med bristande kontroll.

Svaret på frågan om det är möjligt att fixa till enskilda ställen var att det kan fungera men måste bedömas där och då när man ser vad som händer med underlaget när plattorna lyfts. Bryts tätskikten måste allt göras om... Men det går att fixa det med en kompetent hantverkare och hans råd var att hänga över axeln för att själv se att tätskiktet inte åker med. SUCK!

Så nu till något positivt! Jag tog ett härligt bad i mitt livs första alldeles egna badkar efter jobbet idag. Handlade ett badskum med doften granatäpple/chilifrukt på Åhlens och tog min födelsedagsbok " Alla var där" och badade ner mig. Sååå skönt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0