Roomba

TU:s älsklingspryl!!                                            

TU ville göra en deal för ett tag sedan: Jag skulle städa toaletterna och han sköta all dammsugning framöver. Jag reflekterade väl inte så mycket över det utan tyckte väl lite bittert att det ändå är jag som städar toaletterna "so whats the difference". När vi kommer hem från en helg i Sälen så fanns han bara där - vårt andra husdjur..

Roomba är en iRobot och damsuger åt oss här hemma. Jag har varit grymt skeptisk mot honom och tänkt att han minsann inte klarar hörn, ben och soffan men jag börjar så smått bli omvänd. Han jobbar på bra och så länge det inte finns sladdar eller saker i vägen så går det fint. (Jag har en film när han kör i soffan som jag gärna skickar på mail till intresserade. Nominerad till årets film i TUs Oscarsgala)

Han är inte så snabb och låter en del men man kan programmera honom att gå när man inte är hemma och då spelar det ingen roll hur lång tid det tar. När det är färdigt åker han hem till sin station och dockar sig. Eller ja.., tanken är att han ska göra det men det fungerar lite si och sådär. En gång stod han och matade på en tröskel och hade kört fast och en annan gång hade han fått tag på en sladdhög som han försökte stoppa i sig. Som ni säkert har märkt är det lätt att tilltala roboten som ett litet djur och jag kommer på mig själv med att prata med honom ibland. När han kör åt fel håll och så.. :)

Han är som en liten hund, faktiskt. Vi var på fest hos MN och P i Furusund en lördagkväll och när vi kommer hem sent på lördagsnatten hör vi ända ute i trappuppgången att något står och bankar mot vår dörr. Det är vår lilla Roomba som är programmerad att städa på söndagar och som vaknat till liv vid midnatt och glatt står och viftar vid dörren och välkomnar oss hem.

KG blev inspirerad på vår glöggfest och ha köpt något liknande på Tradera. Vi väntar med spänning på rapport hur den fungerar och om det accepteras av katten :) Det kan gå bra - kolla in länken nedan

http://www.youtube.com/watch?v=LQ-jv8g1YVI


Kommentarer
Postat av: Jenco ♥

Cool!

Är det ok om jag följer ert projekt?

2009-01-15 @ 21:44:13
URL: http://jencobloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0