Tisdag

Ägnade förmiddagen åt att inhandla kakel till "tvättstugan" (kanske lite pretentiöst att kalla den lilla skrubben för det ) och det blev, efter några vändor med olika sorter till kassan, tillslut en vitgrå glasmosaik. Den måste läggas med vitt fix under för att få det utseende som det hade på Bauhaus där jag handlade och detta har jag rett ut med Karolis. Han handlar och fixar de prylarna! Det är ju inte så vansinnigt noga hur det ser ut i skrubben men när man ändå ska välja så kan man ju ta något man tycker är fint och det här var billigt och fräscht. TU önskade sig något ljust också (annars hade jag nog valt en svart sten...) Det ska bli ytterst spännande att se om jag får godkänt på mitt inköp av TU. .


Under detta Bauhausbesök fick jag lära mig något nytt om kakel/klinker och vad som skiljer det ena från det andra förutom att kakel sitter på väggen och klinker på golvet. Alltså, hur vet man att det är en kakelplatta eller ett klinker eller både och.
Plattorna har en siffra som motsvarar hur hård belastning de klarar av och för att passa på ett golv måste de ha minst siffra 4-5. Många kakel har 2 och då går de inte att använda som golv. Eller som försäljaren sa: "Lägg in det och lev med ett sprucket golv sedan" Och det vill vi ju inte så jag köpte snällt en mosaik med siffran 5.

Jag hämtade också en kompletterande kvadratmeter av det tidigare inköpta klinkret för golvet. Vi hade beställt lite väl snävt i första vändan och vill inte riskera att stå där i slutänden med saknade plattor då det är en beställningsvara med ca en veckas leverenstid.

Slängde ett öga på bastubelysning på byggvaruhusen men de har inget som tilltalar oss så vi låter nog elektrikern inhandla det via sina kontakter istället.

Kakling
Det har inte blivit något kaklat idag som de sa igår då skärmaskinen saknas. Det gör inte så mycket för elektrikern var här och fixade till de eldragningar som fattades i badrummet så nu kan Stasys försegla väggarna utifrån och har därmed att göra så det räcker med uppskruvande, spackling och målning av dessa.

Balkongen
Jag tror att balkongkillarna har varit här idag också för jag kan inte minnas att det fanns en fönsterbräda igår och dörren är mycket trögare att öppna idag så något måste hänt under dagen. Hoppas att det inte är något fel på dörren bara!


Kommentarer
Postat av: T&T

Jag behöver Charlotta inspiration och energi!

2009-02-17 @ 21:39:52
Postat av: Ola

Hej ! Kul att se era framsteg. Det verkar , eller skall väl vara en lång resa innan man kommer i mål med sitt eget första gemensamma hem. Visste inte då jag inte sett lägenheten att det fanns utrymme för bastu ! Det låter ju toppen. Har ett förslag att Ni tittar in i Kungliga Tennishallen Bastu. De har små, små spottar i taket. Då slipper ni hörnbelysning som tar plats. Har aldrig sett ngt liknande men det skapar ett varmt sken.

Fortsatt lycka till med bygget / Ola

2009-02-18 @ 18:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0